SeRiBu MaLaM

Marhaba! Annyeonghaseyo! Hello peeps! Selamat datang... Sebarang cacamarba di sini adalah sekadar untuk hiburan pembaca. Sekiranya ada tempias pada mana-mana individu atau makhluk hidup di bumi Tuhan ini, ia hanyalah kebetulan tanpa berniat untuk menyinggung mana-mana insan... kalau ada mana-mana yang bermanfaat, Alhamdulillah... Syukran... gamsahabnida... thank you... Hope you enjoy it, peeps. Toodles! :)

SELAMAT HARI MERDEKA... SELAMAT HARI MALAYSIA



Hari Merdeka untuk tanah airku yang tercinta ini jatuh pada tanggal 31 Ogos 1957 iaitu pembebasan persekutuan Tanah Melayu daripada pemerintahan koloni British. Semenjak hari bersejarah itu, Malaysia akan menyambut Hari Merdeka pada tarikh keramat tersebut pada setiap tahun. Hari Merdeka pada 31 Ogos 2013 kali ini diraikan sempena kemerdekaan Malaysia yang ke-56. Slogan kemerdekaan pada tahun ini ialah Malaysiaku Berdaulat: Tanah Tumpahnya Darahku.


 

Hari Malaysia pula disambut pada 16 September setiap tahun untuk memperingati penubuhan persekutuan Malaysia pada 16 September 1963. Ia menandakan penyertaan bersama Tanah Melayu, Borneo Utara (Sabah la tu), Sarawak dan Singapura (pada ketika itu) untuk membentuk negaraku yg berdaulat ini, Malaysia. Banyak onar juga yang perlu ditempuh dalam penubuhan Malaysia ni... Sejarah selanjutnya bolehlah dirujuk di mana-mana buku sejarah Malaysia...



Aku ni ikutkan tak berapa suka sangat tengok drama bersiri sebab bersambung-sambung. Yang aku tensionnya bila dah syok tengok, alih-alih finale aku ter miss... mane tak angin satu badan... arghhh! Tapi aku suka jugak tengok drama series Korea atau Jepun. Citer Indon? Ops! Sori tak minat. Bukan sebab apa. Aku rasa citer diaorang semua stereotype. Tak abih-abih citer orang kaya bercinta ngan orang miskin. tak abih-abih nak rebut harta sampai sanggup berbunuh-bunuhan... logik ke? Berebut-rebut jantan pun melampau jugak, bior betol...? Adakah moral orang kat sana macam tu? Sanggup berbunuhan kerana harta walaupun darah daging sendiri? heee... naik meluat jugak tengok. Kalau movie, mungkin lah boleh dimaafkan kot. Ada juga satu-dua citer yang interesting...

Tapi kat sini aku nak citer pasal drama series Japan and Korea. Drama Jepun yang first time aku tengok terus terpikat ialah citer Beautiful Life. Takuya Kimura...(sigh) nak kata hensem tu, boleh lar... tapi character dia dalam citer tu menarik. Sukenye....! Dua-tiga kali aku tengok citer tu, dua-tiga kali jugaklah aku membazirkan air mata..hahhaha! best...best... touching sangat... Mengingatkan aku pada kenyataan hidup... cinta tak semestinya bersatu. But the great thing is live to the fullest! Lepas aku tengok citer Beautiful Life ni, aku mengikuti citer-citer mamat ni yang lain seperti Love Generation, Hero, Long Vacation dan Good Luck! Mamat Takuya Kimura tu masih maintain ngan gaya selamba dia dalam mana-mana citer pun. Kelakar pun ada...

Citer Korea pun banyak jugak yang aku pernah tonton. Salah satu citer yang masuk dalam top list carta citer-citer best aku ialah citer Full House. Rain berlakon dalam citer ni. Aku rasa mamat ni tak lah hensem mane, tapi kiut miut... tapi dia agak kayu sket dalam drama nie. Apepun pada aku heroin citer ni telah menyelamatkan drama ini dan menjadikan drama ini enjoyable to watch. Funny and loving couple... So sweet.


See? Cute kan? Citer dia simple je, tak logik pun ada. Tapi sebab watak diaorang tu kelakar menyebabkan aku rasa nak je tengok sampai kesudahan cerita ni. Lagipun, lagu-lagu tema dia best. Ahaks!Mengisahkan seorang anak yatim yang kene tipu dengan member-member 'baik'nya sehingga rumahnya yang bergelar 'Full House' telah dibeli oleh seorang pelakon yang sedang popular. Kerana tiada tempat berteduh, that girl terpaksa jadi maid kat 'rumah sendiri'... Hampasss....

Tapi citer yang paling aku gilai ialah citer Coffee Prince... so far la... hahahha! Aku pun tak tau apsal aku suke giler citer ni. Setiap kali aku tengok citer ni mesti mood aku ceria je... Hero...? Alamak... Gong Yoo! Macho nye....! Jiwa kacau aku dibuatnya... hahahahha! Aku rasa mamat ni ada karisma yang menyebabkan orang minat kat dia.. termasuklah aku.. hahahha! Heroin, Eun Hye pun kiut dan comey. Sesuai betui dengan plot citer ni. Mengisahkan sorang girl ni yang berperawakan tomboy, terpaksa menyamar menjadi lelaki kerana ingin bekerja di sebuah cafe yang hanya menggaji staff lelaki... Entah macam mana dia boleh jatuh cinta dengan boss dia menyebabkan banyak la kisah suka duka, ketawa dan menangis yang berlaku antara diaorang. Tapi aku rasa drama ni rated dia maybe PG kot sebab ada kissing scenes di sana sikit.. di sini sikit... :) But this couple really romantic...(sigh!) Meh aku tepek lagi gambo hero sepet yang mengacau jiwa aku tuh... muekekekkekk.... hensem... hensem... :DSooo sweet, kan? I wish I had my own sweet and romantic moments that I can treasure myself...:) Lepas tu aku ada tengok satu lagi citer yang Eun Hye berlakon iaitu The Vineyard Man. Interesting and funny jugak. Orang kata Princess Hour pun not bad but aku tak tengok lagi. So takleh nak komen lagik lar. hehhee.. Next time kalo aku ada tengok citer yang best-best lagi aku update lah...kihkihkih.. Tapi kene cari waktu yang betul-betul free sebab takut lekat kat couch... payah tuh!

Apa yang aku tau drama Jepun dan Korea ni banyak mengisahkan tentang hard work, impian dan cita-cita. Mungkin sebab tu aku minat nak tengok sebab memberikan aku inspirasi dan aspirasi... hehhehehee.... Aja! Aja! Fighting! :D

0 komen atau komplen:

Post a Comment

Thank you for dropping by...
Mind your language, please...
No carut-mencarut, sumpah-menyumpah, ok.. :)


Tuan Tanah...

My photo
Aku hanyalah seorang insan kerdil ciptaan Allah yang Maha Esa... menumpang di atas duniaNya yang hanya sementara.

Mari Mengaji

Click the image below for Al-Quran Recital

~ Haji menuju Allah~

Labbaikallahumma Labbaika Labbaika Laa Syarikalaka Labbaika Innalhamda Wal Ni'mata Laka Wal Mulk Laa Syarikalaka

Pergi haji Ertinya menuju Allah yang Esa Membawa hati dan diri yang hina Memberi hadiah kepada Allah Berhati-hatilah menghadapNya

Setiap hamba Pergi haji dengan segala yang baik Hati yang baik akhlak yang baik Harta yang halal hati yang bersih Niat yang suci amal mulia

Pergi haji Ilmu tentangnya mestilah ada Agar syarat dan rukun tepat sempurna Sah dan batalnya dapat dijaga Agar amalan hajinya tidak sia-sia

Tata tertib dan akhlak kenalah jaga Buatlah dengan tenang serta tawadu' Sabar dan tolak ansur mestilah ada Jangan berkasar merempuh manusia

Tanah haram jagalah pantang larangnya Pergi haji bukannya masa untuk membeli belah Beringatlah betulkanlah niat kita Moga-moga haji kita diterima

Jagalah pantang larangNya Yang boleh rusakkan hati Jauhkan maksiat dan yang sia-sia Takutkan Allah yang Esa Ingat selalu padaNya Agar kita senantiasa memiliki jiwa hamba

Siapa yang ikut saya..?